De veiligheids- en gezondheidseffecten van Schiphol hangen samen met het aantal vliegtuigbewegingen. Daarom brengt de ILT jaarlijks in kaart hoeveel vluchten er waren.
Totaal handelsverkeer
In gebruiksjaar 2022 werden ongeveer 419.000 vliegtuigbewegingen uitgevoerd van en naar Schiphol. Dat is circa 163.000 meer dan vorig jaar. Maar het is nog wel ruim 96.000 vluchten minder dan in 2019, vóór de coronacrisis.
Vliegtuigbewegingen 2017 - 2022
x | General aviation | Handelsverkeer - vrachtvluchten | Handelsverkeer - passagiersvluchten |
---|---|---|---|
2017 | 17520 | 18176 | 476800 |
2018 | 18277 | 16191 | 481180 |
2019 | 18964 | 14338 | 482802 |
2020 | 14978 | 21288 | 251496 |
2021 | 17337 | 24839 | 214291 |
2022 | 24518 | 19459 | 375766 |
Het totaal aantal vliegtuigbewegingen (starts en landingen) is een optelsom van het handelsverkeer en de kleine luchtvaart (general aviation). Handelsverkeer bestaat uit passagiersvluchten en vrachtvluchten. De kleine luchtvaart bestaat uit privévluchten en zakelijke vluchten, en helikopters van bijvoorbeeld de politie. De vluchtlimiet voor de jaren tussen 2017 en 2022 was 500.000.
Vrachtvluchten
Het aantal vrachtvluchten daalde weer naar ongeveer 19.000, nadat het aantal vrachtvluchten in 2020 en 2021 juist was gestegen vanwege de coronacrisis.
Kleine luchtvaart
Het aantal vliegtuigbewegingen door kleine luchtvaart was in 2022 ruim 24.000, en daarmee hoger dan voor de coronacrisis. Dit komt omdat er meer helikoptervluchten waren en meer zakelijke vluchten met kleine jets. Er is geen maximum voor het aantal vliegtuigbewegingen door de kleine luchtvaart. In de berekeningen van de geluidbelasting, uitstoot en externe veiligheid wordt de bijdrage van de kleine luchtvaart wel meegenomen.
Nachtvluchten
In gebruiksjaar 2022 vonden er 23.867 nachtvluchten plaats door handelsverkeer. Dat is hoger dan de 16.467 nachtvluchten in het vorige gebruiksjaar. In 2022 wordt 36% van de nachtvluchten uitgevoerd in de vroege ochtend, tussen 06:00 en 07:00 uur. Dat is vergelijkbaar met de vorige gebruiksjaren.
Sinds gebruiksjaar 2018 mogen ’s nachts maximaal 32.000 vliegtuigbewegingen plaatsvinden. Dat geldt voor starts of landingen tussen 23.00 en 06.00 uur en in de vroege ochtend tussen 06.00 en 07.00 uur. Het maximum geldt alleen voor handelsverkeer en niet voor de kleine luchtvaart.
Primaire en secundaire banen
In de maanden van 2020 en 2021 met minder vliegverkeer vanwege de coronapandemie, kon een groter deel van vluchten starten vanaf of landen op de primaire banen (Kaagbaan en Polderbaan). Deze banen leveren per saldo voor de hele regio het laagste aantal omwonenden op, dat wordt blootgesteld aan vliegtuiggeluid. In gebruiksjaar 2021 handelde de luchtverkeersleiding 60% van al het verkeer af via de primaire banen en 40% via de secundaire banen. In gebruiksjaar 2022 bleef deze verdeling vrijwel gelijk, ondanks het hogere aantal vliegtuigbewegingen van ongeveer 419.000. In 2019 werd 54% van de vliegtuigbewegingen afgehandeld via de primaire banen.
In de nacht wordt ongeveer 86% van de vliegtuigbewegingen afgehandeld via de Kaagbaan en Polderbaan.
Verdeling van alle vliegtuigbewegingen over de banen in gebruiksjaar 2022
x | Aantal |
---|---|
Kaagbaan | 128286 |
Polderbaan | 121917 |
Aalsmeerbaan | 46604 |
Zwanenburgbaan | 56603 |
Buitenveldertbaan | 41344 |
Oostbaan | 20654 |
Verdeling van alle vluchten in de nacht en vroege ochtend over de banen in gebruiksjaar 2022
x | Aantal |
---|---|
Kaagbaan | 10122 |
Polderbaan | 10685 |
Aalsmeerbaan | 178 |
Zwanenburgbaan | 2014 |
Buitenveldertbaan | 944 |
Oostbaan | 61 |
Het gebruik van de Schiphol-Oostbaan is in absolute en relatieve zin toegenomen in vergelijking met gebruiksjaar 2019. Dit hangt samen met het hogere aantal vliegtuigbewegingen door de kleine luchtvaart.
Meer informatie over baangebruik vindt u in het online magazine ‘Staat van Schiphol 2021’.
Meer cijfers over het vliegverkeer
Op het online dashboard Cijfers Veilig en Duurzaam Schiphol is meer informatie te vinden over de samenstelling van het vliegverkeer op Schiphol.