Wordt er nieuwe wet- en regelgeving opgesteld of zijn er kleine of grote wijzigingen? Als het gaat om het werkterrein van de ILT, dan stelt de inspectie op verzoek van het verantwoordelijk ministerie een Handhaafbaarheids-, Uitvoerbaarheids- en Fraudebestendigheidstoets (HUF-toets) op. Hierbij kijkt de ILT of nieuwe regelgeving ook leidt tot nieuwe taken of wijziging in bestaande taken. Ook kijkt de inspectie of door de nieuwe of gewijzigde taak extra mensen en middelen nodig zijn.
Wat heeft de ILT in 2021 gedaan ?
In 2021 stelde de ILT 59 HUF-toetsen op. Het grootste deel was voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Daarnaast stelde zij in 2021 ook toetsen op voor het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
In dit jaarverslag staan een aantal HUF-toetsen met het grootste effect op de ILT omdat het een volledig nieuwe taak is of omdat de wijziging waarschijnlijk een groot effect heeft op een bestaande taak.
HUF-toetsen 2021
Deze nieuwe taak heeft 2 onderdelen:
- Het beoordelen en aanmelden van de keuringsinstanties (NoBo’s) en toezicht op deze instanties.
- Toezicht houden op de vereiste CE markering voor drones in de categorie OPEN en op de verplichte markering van de klasse (C0 tot en met C4) als deze in de handel worden gebracht of op de markt worden aangeboden.
De belangrijkste nieuwe taken voor de ILT zijn de controle van afzenders van goederen en vervoer met buitenlandse voertuigen met een laadvermogen van 2.500 tot 3.500 kilogram.
Bezien wordt of en hoe de toepassingswaarden worden vastgelegd in de wet- en regelgeving.
De ontwerpregeling is onderdeel van de nationale invoering van de richtlijn Single-Use Plastics. En is een verdere uitwerking van bepalingen in het Besluit Kunststofproducten voor eenmalig gebruik. De ILT heeft eerder een HUF-toets uitgevoerd op het bovenliggende besluit.
Deze ministeriële regeling geldt (op termijn) voor elke Aanbieder van Essentiële Diensten (AED) in de sectoren drinkwater en vervoer, zodra een AED is aangewezen. Dit voor zover het om netwerk- en informatiesystemen gaat die gebruikt worden voor de essentiële dienst. In 2020 voerde de ILT al een HUF-toets uit op het Besluit beveiliging netwerk- en informatiesystemen. In deze eerdere HUF-toets adviseerde de ILT om sectorspecifieke normen in een regeling op te nemen.
De ILT voerde op de concept wetswijziging een HUF-toets uit. Als de lagere regelgeving beschikbaar is, verfijnt de ILT haar oordeel.
De kans dat een ramp als MH17 weer gebeurt, moet zo klein mogelijk zijn. Daarom heeft het kabinet zich de afgelopen jaren ingespannen voor verbeteringen in de systematiek voor het zo goed mogelijk beheersen van risico’s bij het vliegen over en vlakbij conflictgebieden. Zowel op internationaal, Europees als nationaal niveau. In het ILT-rapport Overvliegen conflictgebieden (2020) heeft de ILT de resultaten vanuit het toezicht op de werking van het managementsysteem uiteengezet. De conclusie is dat de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hun veiligheidsmanagementsysteem goed op orde hebben en dat besluitvorming zorgvuldig plaatsvindt. Dit komt overeen met de bevindingen van de OVV. De OVV publiceerde daarnaast haar rapport Veilige vliegroutes – reageren op escalerende conflicten op 24 juni 2021. Dit rapport geeft inzicht in wat luchtvaartmaatschappijen en staten in de praktijk doen om risico’s van vliegen over conflictgebieden te beheersen. Op basis van deze inzichten heeft de OVV vastgesteld welke mogelijkheden er zijn voor verbetering. De OVV concludeert dat het toezicht door de ILT geen beoordeling (achteraf) heeft van de beslissingen die luchtvaartmaatschappijen nemen over de gekozen vliegroutes. Vanwege de conclusies in het OVV-rapport heeft de minister van IenW de ILT gevraagd om binnen de huidige wettelijke kaders extra stappen in het toezicht te zetten voor deze beoordeling. De ILT werkt aan het voorbereiden van deze extra taak. Zij kan daarna achteraf een uitspraak doen over hoe zorgvuldig luchtvaartmaatschappijen hun besluiten hebben genomen. Constateert de ILT achteraf dat het veiligheidsmanagementsysteem niet juist is toegepast? Dan kan zij maatregelen eisen voor de uitvoering van de operatie door de luchtvaartmaatschappij.
De ILT heeft deze HUF-toets uitgevoerd op verzoek van VWS. Op basis van signalen van andere toezichthouders houdt de ILT tijdelijk toezicht op de dan geldende verplichtingen van bedrijfsmatige personenvervoerders in de luchtvaart, scheepvaart, over het spoor en over de weg. De inspectie ondersteunde daarnaast tijdelijk tot 23 maart 2022 andere toezichthouders bij hun taak om individuele reizigers te controleren die met privévervoer Nederland inreizen.