Wat is de rol van de ILT?

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zet zich in voor veilig taxivervoer, met goede beschikbaarheid, goede kwaliteit en eerlijke concurrentie tussen ondernemers. Het personenvervoer over de weg moet veilig zijn voor de passagiers, overige weggebruikers en chauffeurs. Daarvoor is het belangrijk dat chauffeurs bekwaam, uitgerust en betrouwbaar zijn. En de voertuigen moeten in een goede technische staat verkeren. Daarom houdt de ILT toezicht op de kwalificaties en betrouwbaarheid van de chauffeurs, de naleving van arbeids- en rusttijden en de aanwezigheid van de juiste vergunningen voor het verrichten van personenvervoer. Ook controleert de ILT of voertuigen voor het vervoer van personen zijn goedgekeurd.

Binnen de taxibranche vindt illegaal taxivervoer plaats. Dit verstoort de taximarkt en tast het vertrouwen in en de zekerheid van het taxivervoer aan. Legale taxiondernemingen lopen hierdoor inkomsten mis.

Wat heeft de ILT bereikt?

Taximonitor

In 2022 is voor het eerst de Taximonitor naar buiten gebracht. De Taximonitor geeft cijfermatige informatie over de taxisector waardoor de ILT Inzicht krijgt in de ontwikkelingen van de taximarkt. Hiermee kan de ILT vroegtijdig inspelen op die ontwikkelingen.

Aanpak illegaal taxivervoer

De ILT heeft zich in 2022 gericht op snorders die hun diensten aanbieden op internet. Er is een pilot uitgevoerd met de advertentiewebsite Marktplaats. Deze bestond uit een banner, nepadvertenties, een informatiepagina en versnelde meldprocedure voor aanbod van illegaal taxivervoer. Het doel van de pilot was het bewustzijn van de passagier te vergroten en het aantal snorderbewegingen te verminderen.

Ook is de ILT in samenwerking met Teamalert de campagne ‘Fix je rit’ gestart. Op een digitaal aantrekkelijke wijze werden jongeren bewust gemaakt van de risico’s van het gebruik van illegale taxi’s. Op de evenementen waar de pilot is uitgevoerd, is aan jongeren gevraagd of ze nog steeds voor een illegale taxi zouden kiezen. Van de deelnemers gaf een ruime meerderheid (56%) aan absoluut niet voor een illegale taxi te kiezen. Ruim een kwart (27%) gaf aan waarschijnlijk niet voor een illegale taxi te kiezen. Ook is er een social media-actie geweest die door ongeveer 100.000 jongeren is gezien.

Boordcomputer Taxi

De ILT heeft een variantenstudie gedaan naar alternatieve manieren om gegevens voor het taxitoezicht ‘draadloos en kaartvrij’ te verkrijgen. Het programma Realisatie Variant BCT (RVB) heeft dit onderzocht en koos voor uitwerking van de voorkeursvariant ‘Gegevens Centraal’. Deze aanpak stelt geen eisen aan de apparatuur, maar wel aan de manier en de regelmaat waarmee taxichauffeurs rij- en rusttijden doorgeven. Daardoor krijgen inspectieteams in de toekomst meer tijd voor hun primaire taken en kunnen zij deze effectiever en risicogericht uitvoeren. Dit moet leiden tot betere naleving van de taxiregelgeving, vooral bij de arbeids- en rusttijden. Het programma loopt door tot in 2024.

Henri van der Heijden zit achter zijn bureau en kijkt lachend de camera in.

Verhaal over het werk van de ILT

“Het taxitoezicht moet makkelijker worden. Voor de ILT en voor de taxiondernemer”

De ILT richt zich voor een belangrijk deel op de naleving van de arbeids- en rusttijden. Dit gebeurt momenteel op basis van gegevens die worden geregistreerd door de Boordcomputer Taxi (BCT). Die moet in elk taxivoertuig zijn geplaatst. Het verkrijgen en verwerken van die gegevens kan en moet echter beter. En dat is de opdracht waar het project Realisatie Variant BCT voor staat. 

Lees het verhaal van Henri van der Heijden, projectleider Realisatie Variant BCT.

Nieuwsberichten

  • In maart, april, mei en juni 2022 heeft de ILT controles uitgevoerd op veilig taxivervoer voor speciale doelgroepen. Tijdens 13 actiedagen door het hele land inspecteerde de ILT 193 rolstoelbussen en 26 busjes voor leerlingenvervoer. De inspectie constateerde in totaal 30 overtredingen: hier was sprake van geen of onjuist gebruik van de gordel en/of losliggende lading. Lees het nieuwsbericht Taxivervoer speciale doelgroepen kan veiliger.
  • Een kwart van de jongeren maakt weleens gebruik van een illegale taxi. Dat blijkt uit onderzoek van jongerenorganisatie TeamAlert, in opdracht van de ILT. Deze snorders gebruiken zij voornamelijk omdat deze goedkoper zijn dan officiële taxi’s. Voor de ILT ontwikkelde TeamAlert een aanpak om het gebruik van snorders onder jongeren te ontmoedigen. Lees het nieuwsbericht ILT waarschuwt jongeren voor gebruik illegale taxi’s.
  • De ILT roept taxiondernemers op om tijdig de huidige G2-systeemkaart van de boordcomputer taxi (BCT) te laten vervangen door de nieuwe G3-systeemkaart. Dit omdat de G2-systeemkaart vanaf 21 maart 2023 niet meer werkt, waardoor de BCT ook niet meer werkt. Lees het nieuwsbericht Oproep ILT: laat systeemkaart boordcomputer taxi tijdig vervangen.