De taken van de ILT kunnen worden onderverdeeld in 3 categorieën. Ten eerste zijn er de toezichtstaken die risicogericht worden uitgevoerd op basis van de wet, internationale verordening of toezeggingen van bewindspersonen. Deze vinden hun plek in de IBRA (de ILT-brede risicoanalyse) en zijn hieronder weergegeven – inclusief de bijbehorende maatschappelijke schade.
Ten tweede zijn er taken die niet risicogericht worden uitgevoerd. Dit zijn met name taken op het gebied van vergunningverlening en ongeveer 300 rapportageverplichtingen.
Ten derde voert de ILT ook taken uit daar waar zij maatschappelijke meerwaarde ziet zoals het MJP beschrijft – bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid of signalering nieuwe risico's – maar die (nog) niet volgen uit een juridische verplichting.
De tabellen beschrijven de belangrijkste wettelijke verplichtingen voor de IBRA-risico's.
Uitleg tabellen
- # betekent: deel van de schade kan de ILT niet berekenen, niet 0.
- B.o.g. staat voor buitengewoon ongewenste gebeurtenis. Dit is de categorie van de zeer onwaarschijnlijke gebeurtenissen (zeer kleine kans). Als het toch gebeurt, dan kunnen de gevolgen catastrofaal zijn.
Afval
Figuur 5 - Overzichten wettelijke verplichtingen en IBRANr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
1 | Afval | 3.989+# | |||
1a | Afval |
Onvoldoende hergebruiken of nuttig toepassen ten opzichte van de beleidsdoelen. Niet hergebruiken of nuttig toepassen van het niet geregistreerde afval. |
2.448+# 1.541 |
Toezicht houden op de afvalstoffenregelgeving (het inzamelen, verwerken en hergebruiken van afval). Vergunningverlening van en toezicht op grond van de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA). |
|
Bodem, grond- en oppervlaktewater
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
2 | Bodem, grond- en oppervlaktewater | 852+# | |||
2a | Bodem en grondwaterkwaliteit |
Onjuist verwerken van verontreinigd slib en verontreinigde grond. Niet geregistreerde verontreiniging van grond of verwerking van verontreinigde grond. |
507+# 345+# |
Een algemene toezichtstaak om te zorgen voor versterking van de samenwerking in het toezicht op de bodemkwaliteit. Het toezicht houden op het opslaan, reinigen/verwerken en toepassen van verontreinigde grond. Het opsporen van illegale stromen van verontreinigde grond en slib. Het betreft illegale import en partijen verontreinigde grond die als schoon of licht verontreinigd worden toegepast. |
|
Chemische stoffen en risico's
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
3. | Chemische stoffen en risico's | 850+# b.o.g. |
|||
3a | Aanslag met explosieven |
Aanslag in Nederland met explosieven. Aanslag in Nederland met explosieven BG. |
o b.o.g. |
Het voorkomen van illegale aankoop van precursoren die te gebruiken zijn bij aanslagen. Het toezicht op productveiligheid en beveiliging van explosieven en de controle op erkenningen, overbrengingsvergunningen en toestemmingen voor handel binnen de EU. De controle op de traceerbaarheid met codes, CE-markering en register. |
|
3b | REACH en biociden |
Blootstelling aan chemische stoffen. Verspreiding van chemische stoffen of residuen in de leefomgeving. Marktschade. |
850 # # |
Controle op de registratie van de stoffen bij het ECHA (European Chemicals Agency) en op de productie, verhandeling en toepassing ervan door bedrijven. Controle op de bedrijven of deze de juiste informatie (onder andere veiligheid informatiebladen en etikettering) bij de stoffen leveren. |
|
3c | Overige pyrotechnische artikelen (ROPA) |
Ongeval door onveilig pyrotechnisch artikel. Blootstelling aan kankerverwekkende stoffen door onveilig pyrotechnisch middel. Marktschade. |
# # # |
Toezicht op de volledigheid en juistheid van de informatie die fabrikanten en overige marktdeelnemers verstrekken en of het gebruik van een CE-markering door producenten geoorloofd is. |
|
Wegtransport
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
4 | Wegtransport | 613+# | |||
4a | Onveilig goederenvervoer weg |
Ongeval met vracht- of bestelwagen. Slechte arbeidsomstandigheden chaffeurs van vracht- of bestelwagen. Marktschade. |
503+# 20+# # |
Toezicht houden op de overschrijding van de rij- en rusttijden en tachograaffraude. Toezicht houden op de arbeidsomstandigheden van chauffeurs door schijnconstructies en parkeerplaatsproblemen. |
|
4b | Infrastructuur weg | Schade aan wegdek | 90 | Toezicht houden op de belading van vrachtwagens. |
|
Duurzame producten
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
5 | Duurzame producten | 418+# | |||
5a | Duurzame producten |
Onnodig energieverbruik (Ecodesign). Gebruik van schaarse stoffen (Ecodesign). Uitstoot van NOx (Ecodesign). Marktschade. |
400 # 18 0+# # |
Controle van de fabrikanten en importeurs van energiegerelateerde producten op het uitvoeren van een producttest, het hebben van een goed technisch dossier, het voorzien van het product met de jusite informatie (waaronder CE-markering) en het publiceren van deze informatie op een openbare website. De ILT kijkt ook naar producten die op andere brandstoffen zoals aardgas en hout werken. |
|
OAS en F-gassen
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
6 | OAS en F-gassen | 177 | |||
6a | Uitstoot ozonlaag afbrekende stoffen en F-gassen |
Uitstoot van F-gassen. Uitstoot van Ozonlaag Afbrekende Stoffen (OAS). |
114 63 |
Toezicht op legale en illegale handel in F-gassen, lekverliezen (emissies) van installaties en de certificering van onderhoudsbedrijven in de koelsector. Toezicht op de stelselverantwoordelijke Keuringsinstanties en Exameninstellingen. |
|
Taxi en busvervoer
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
7 | Taxi en busvervoer | 209+# | |||
7a | Ongeval busvervoer | Ongeval busvervoer. | 103 |
Toezicht op legale en illegale handel in F-gassen, lekverliezen (emissies) van instalaties en de certificering van onderhoudsberdrijven in de koelsector. Toezicht op de stelselverantwoordelijke Keuringsinstanties en Exameninstellingen. |
|
7b | Ongeval taxivervoer |
Ongeval taxivervoer. Marktschade. |
106 # |
Toezicht op de registratie van rit-, arbeids- en rusttijden van taxichauffeurs. Inspecteren van de technische staat (APK en bandenprofiel) van taxi's bij controles. |
|
Producttoezicht
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
8 | Producttoezicht | 79+# | |||
8a | Bouwproduct |
Ongeval door onveilig bouwproduct Milieuschade door onveilig bouwproduct Marktschade |
# # 75 |
Het toezichthouden op de volledigheid en de juistheid van de informatie die fabrikanten en overige marktdeelnemers aan de gebruikers van een product verstrekken. Het steekproefgewijs controleren of de prestaties van de bouwproducten overeenkomen met de prestaties die de fabrikanten op de CE-markering vermelden. Het controleren of het geoorloofd is dat fabrikanten en overige marktdeelnemers een CE-markering gebruiken. |
|
8b | Pleziervaartuig |
Ongeval door pleziervaartuig. Milieuschade door onveilig pleziervaartuig. Geluidsoverlast door pleziervaartuig. Ongeval door onveilig pleziervaartuig op de BES-eilanden. Milieuschade door onveilig pleziervaartuig op de BES-eilanden. Geluidsoverlast door pleziervaartuig op de BES-eilanden. Marktschade. |
3 # 0 0 # 0 1 |
Toezicht op de volledigheid en de juistheid van de informatie die fabrikanten en overige marktdeelnemers verstrekken en of het gebruik van CE-markering door producenten geoorloofd is. |
|
8c | Verkeersproduct en mobiele machine |
Ongeval door onveilig verkeersproduct en mobiele machine. Uitstoot door onveilig verkeersproduct en mobiele machine. Geluidsoverlast door verkeersproduct Marktschade |
# # # # |
Toezicht op fabrikanten zodat deze geen verkeersproducten en mobiele machines te koop aanbieden die niet zijn goedgekeurd, voor zover ze over zo'n goedkeuring moeten beschikken. Toezicht op de grote markt met (vervangings-) onderdelen. |
|
8d | Energielabels |
Onnodig energieverbruik in woonhuizen en utiliteitsgebouwen. Onnodig brandstofverbruik, geluid en grip door personenauto's en autobanden. |
# # |
Toezicht houden op het beschikbaar hebben van een energielabel bij oplevering, verkoop of verhuur van een woning of utiliteitsgebouw. Het toezicht houden op de verplichting van autodealers of deze de auto's die ze verkopen voorzien van een energielabel. Daarnaast beoordeelt ze de juistheid van de uiterlijke kenmerken van het energielabel. Het toezicht houden op de verplichting van autodealers of deze de auto's die ze verkopen voorzien van een energielabel. Daarnaast beoordeelt ze de juistheid van de uiterlijke kenmerken van het bandenlabel. |
|
Emissies schadelijke stoffen, geluid, trilling
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
9 | Emissies schadelijke stoffen, geluid, trilling | 151+# | |||
9a | Geluid |
Geluidsoverlast luchtvaartuig Schiphol Geluidsoverlast luchtvaartuig regionale luchthavens Geluidsoverlast wegverkeer Geluidsoverlast rail |
9 38 10 0 |
Controle op afwijkingen van te volgen luchtverkeerwegen en minimale vlieghoogten, mogelijk veroorzaakt door gezagvoerders. Controle op juist baangebruik en op het juist gebruik van de openingstijden. Toezicht houden op hoofdspoorwegen daar waar het geluidnormen betreft. |
|
9b | Uitstoot luchtvaart | Uitstoot schadelijke stoffen door luchtvaart op Schiphol | 0 | Toezicht op de uitstoot van schadelijke stoffen in de luchtvaart boven de grenzen per hoeveelheid vliegtuiggewicht. |
|
9c | Uitstoot scheepvaart |
Uitstoot van schadelijke stoffen door binnenvaart. Uitstoot van SO2 door scheepvaart (zeevaart, binnenvaart, visserij). Uitstoot van schadelijke stoffen door scheepvaart op de BES-eilanden. Marktschade. |
3+#
|
Het handhaven van het verbod op varend ontgassen. Toezicht op de brandstofsamenstelling (onjuiste of onterechte certificering). |
|
9d | Uitstoot wegverkeer |
Uitstoot van SO2 door wegverkeer Uitstoot van NOx door wegverkeer |
0 80 |
Het toezichthouden op de kwaliteitseisen van brandstoffen zoals leveranciers deze afleveren. |
|
9e | Trilling | Trillingoverlast door spoorvervoer | 0 | Toezicht houden op de staat van het materieel, overbelading en snelheden van goederentreinen. |
|
Zeevaart en binnenvaart
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
10 | Zeevaart en binnenvaart | 94+# B.o.g. |
|||
10a | Lozing scheepvaart |
Lozing van schadelijke stoffen door scheepvaart (zeevaart, binnenvaart, visserij). Lozing van schadelijke stoffen door scheepvaart op de BES-eilanden. |
18+# 0+# |
Controle op de naleving van de regels voor het illegaal lozen van schadelijke stoffen. |
|
10b | Ongeval scheepvaart |
Ongeval binnenvaart. Ongeval zeescheepvaart. Ongeval visserij. Ongeval scheepvaart BES-eilanden. |
30+# 33+# 13 0+# |
Bij binnenvaart: toezichthouden op de volgende zaken:
|
|
10c | Beveiliging scheepvaart |
erroristische aanslag op Nederlands schip in Nederland of Nederlandse haven. Terroristische aanslag op Nederlands schip in Nederland of Nederlandse haven (bijzondere gebeurtenis). Terroristische aanslag op Nederlandse zeeschepen ergens in de wereld. |
0
0 |
Het beveiligen van Nederlandse zeeschepen wereldwijd. Dit betreft zeeschepen uit Nederland en de Nederlandse zeehavens. De bescherming en beveiliging van economische belangen in Nederland. |
|
Rail
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
12 | Luchtvaart | 32+# | |||
12a | Ongeval luchtvaart |
Ongeval luchtvaart. Arbeidsongeval van het luchtvaartpersoneel. Ongeval luchtvaart op de BES-eilanden. Arbeidsongeval van het luchtvaartpersoneel op de BES-eilanden. |
30+# 2 0+# # |
Toezicht houden en de vergunning-verlening uitvoeren voor de EASA op de volgende gebieden:
Toezichthouden op de werk- en rusttijden in de luchtvaart in Nederland en op de BES-eilanden. Het uitgeven van veiligheidscertificaten, beheren van wijzigingen, verlenen van ontheffingen en het houden van veiligheidstoezicht op de luchthavens op de BES-eilanden. |
|
Wabo-advies en interbestuurlijk toezicht
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
13 | Wabo-advies en interbestuurlijk toezicht | 25 | |||
13a | Wabo |
Ongeval bij meest risicovol bedrijf. Uitstoot van NOx bij meest risicovolle bedrijf. Uitstoot van SO2 bij meest risicovolle bedrijf. Uitstoot van fijnstof bij meest risicovolle bedrijf. Uitstoot van schadelijke stoffen bij meest risicovolle bedrijf. Afval (met ZZS-(Zeer Zorgwekkende Stoffen) bijdragen) valt buiten de beheersingsketen bij meest risicovolle bedrijf. |
0 5 6 4
0 |
Toezicht houden op de vergunningverlening door andere overheden, met name Provincies. |
|
Transport gevaarlijke stoffen
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
14 | Transport gevaarlijke stoffen | o+# b.o.g. |
|||
14a | Transport gevaarlijke stoffen |
Ongewenst vrijkomen van getransporteerde gevaarlijke stof uit (post-)pakketten. Ongewenst vrijkomen van getransporteerde gevaarlijke stof uit een (vracht-)auto. Ongewenst vrijkomen van getransporteerde gevaarlijke stof uit een binnenvaartschip. Ongewenst vrijkomen van getransporteerde gevaarlijke stof uit een wagon. Ongewenst vrijkomen van getransporteerde gevaarlijke stof in of uit een zeeschip. Ongewenst vrijkomen van getransporteerde gevaarlijke stof uit luchtvracht. Ongewenst vrijkomen van getransporteerde gevaarlijke stof op de BES-eilanden. Buitengewone gebeurtenis bij de opslag van gevaarlijke stoffen. |
#
|
Het doen van onderzoek naar postpakketten en reageren op meldingen van postbedrijven. Toezicht houden op de vervoersketen gevaarlijke stoffen over de weg, bij bedrijven en langs de weg. Toezicht houden op de gehele keten van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren, inclusief de terminals, en onderzoek naar incidenten en voorvallen. Toezicht houden op diverse plekken in de logistieke keten rondom spoorvervoer. Behalve op het laden, lossen en vervoer van gevaarlijke stoffen per wagon is dat ook op de wagons zelf, rangeerterreinen, processen en veiligheidscultuur en –systemen. Toezicht houden op diverse plekken in de logistieke keten rondom zeeschepen toezicht. Behalve op het laden, lossen en vervoer van gevaarlijke stoffen is dat bijvoorbeeld ook toezicht op het schip, de belading en het personeel aan boord. Toezicht houden op de gehele keten van het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht, onder andere op het hebben van een erkenning. Toezicht houden op de BES-eilanden voor het transport van gevaarlijke stoffen over zee en door de lucht. Toezicht houden op de gehele transportketen, inclusief de tussentijdse opslag rondom gevaarlijke stoffen. |
|
14b | Buisleiding |
Uitstroom buisleiding naar lucht/bodem/water inclusief een mogelijke explosie. Uitstroom buisleiding naar lucht/bodem/water inclusief een mogelijke explosie BG. |
0+# b.o.g. |
Toezicht houden op de veiligheidsbeheersystemen voor buisleidingen. |
|
Hoogwaterveiligheid
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
15 | Hoogwaterveiligheid |
0 b.o.g. |
|||
15a | Hoogwaterveiligheid |
Overstroming Overstroming BG |
0 b.o.g. |
Het toezicht houden op de primaire waterkeringen:
|
|
Drinkwater
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
16 | Drinkwater |
0+# b.o.g. |
|||
16a | Drinkwater |
Verontreinigd drinkwater. Verkeerde tariefstelling drinkwater. Te lage druk en uitval van drinkwatervoorziening. Uitval van drinkwatervoorziening BG. Verontreinigd drinkwater BES-eilanden. |
0 0 # b.o.g. # |
Toezicht houden op de organisatie, kwaliteitszorg, leveringszekerheid, continuïteit en doelmatigheid van de drinkwaterlevering. Het beoordelen van de bedrijfsverslagen van de drinkwaterbedrijven en toetsing, onder meer of de bedrijven geen hogere tarieven hebben doorberekend dan wettelijk is toegestaan. Toezicht houden op de leveringszekerheid, de veiligheid en de kwaliteit van de drinkwaterlevering op de BES-eilanden. |
|
Autoriteit woningcorporaties
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
17 | Autoriteit woningcorporaties (Aw) | # | |||
17a | Wonen | Onvoldoende goede sociale huurwoningen. | # | Voor het toezicht op het corporatiestelsel onderzoekt de Aw risico's en belemmeringen voor het functioneren van dit stelsel. |
|
Cybersecurity
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
18 | Cybersecurity |
# b.o.g. |
|||
18a | Cybersecurity |
Cybersecurity incident vitale aanbieder. Cybersecurity incident drinkwatervoorziening BG. Cybersecurity incident luchtvaart BG. Cybersecurity incident scheepvaart BG. |
# b.o.g. b.o.g. b.o.g. |
Toezicht houden op de verplichting voor vitale aanbieders (waaronder drinkwaterbedrijven) om passende en evenredige maatregelen te nemen om hun netwerk- en informatiesystemen te beveiligen en eventuele incidenten te melden bij het Computer Security Incident Response Team (CSIRT) en de bevoegde autoriteit. Deze verplichting wordt nog uitgebreid met o.a. spoorbedrijven. |
|
Niet in MJP
Nr. | IBRA onderwerp | Ongewenste gebeurtenissen (IBRA) | Schade in € miljoen per jaar | Inzet door de ILT | Grondslag |
---|---|---|---|---|---|
19 | Niet in MJP |
280+# b.o.g. |
|||
19a | Asbest | Blootstelling aan asbest. | 39 |
Het toezichthouden op de omgang (vervaardiging, import, bewerking en beschikbaarstelling) van asbest en asbesthoudende producten. Het toezichthouden op de verwijdering van asbest uit objecten zoals treinen, schepen en installaties en op asbestwegen. |
|
19b | BES-eilanden specifiek |
Uitval van elektriciteitsvoorziening op de BES-eilanden. Grootschalig incident bij opslagbedrijven op Bonaire en Sint Eustatius. |
# # |
De naleving van de bepalingen over de kwaliteit, veiligheid en leveringszekerheid (inclusief verstoring en noodvoorziening) van de elektriciteitsvoorziening. De vergunningverlening (inclusief MER- verplichting) en handhaving van grote industrie. |
|
19c | Defensie |
Onveiligheid rondom Defensie-inrichtingen (externe veiligheid). Onveilige gebouwen binnen Defensie-inrichtingen (constructie, brandveiligheid). |
0 4 |
Toezicht houden op ruim 100 locaties van het ministerie van Defensie. |
|
19d | Genetisch gemodificeerde organismen (ggo's) |
Ongewenste verspreiding ggo. Ongewenste verspreiding ggo BG. |
# b.o.g. |
Controle op de naleving van de regels voor het werken met ggo's. Het toezicht is erop gericht om de (potentiële) gevolgen van incidenten te beperken, te inventariseren en uit te dragen. |
|
19e | Legionella |
Legionellabesmetting via de drinkwaterinstallatie van een prioritaire instelling. Legionellabesmetting via de drinkwaterinstallatie van een prioritaire instelling op de BES-eilanden. |
198 0 |
Toezicht houden op beheersmaatregelen die prioritaire instellingen nemen om legionella te voorkomen en de uitvoering daarvan in Nederland en op de BES-eilanden. |
|
19f | Ongevallen kabelbaan |
Ongeval door een onveilige kabelbaan. Marktschade. |
0 # |
Vergunningverlening en controle op de geldende veiligheidseisen van de kabelbaansite. Tevens is er een piketregeling voor ongevallen. |
|
19g | Passagiersrechten |
Wettelijk vereiste financiële compensatie busvervoer onterecht niet betaald. Wettelijk vereiste financiële compensatie luchtvaart onterecht niet betaald. Wettelijk vereiste financiële compensatie trein onterecht niet betaald. Wettelijk vereiste financiële compensatie vervoer over water onterecht niet betaald. Onvoldoende aandacht voor mobiliteitsbeperkte en gehandicapte passagiers (bus, luchtvaart, trein en vervoer over water). |
0 5 0 0 0 |
Toezicht houden op financiële compensatie en het afhandelen van klachten als gevolg van vertraging in bus-, trein-, vaar- en vliegvervoer. |
|
19h | Slotmisbruik luchtverkeer | Marktschade. | # | Het handhaven van slotmisbruik door luchtvaartmaatschappijen. |
|
19i | Vluchtige Organische stoffen (VOS) | Blootstelling aan Vluchtige Organische Stoffen. | 0 | Reactief toezicht houden op verven en vernissen waarin vluchtige organische stoffen zijn verwerkt. |
|
19j | Vuurwerk |
Ongeval bij professionele vuurwerkshow. Ongeval met professioneel vuurwerk in handen van iemand zonder vergunning. Ongeval met consumentenvuurwerk. |
# # 34 |
Controle op vuurwerk voor professioneel gebruik (vergunningsplichtig), door toezicht op het vuurwerk zelf en controle op de bevoegdheidscertificaten van bedrijven die vuurwerkshows verzorgen. Toezicht houden op de toepassingsvergunningen met daarin opgenomen de geldige Kiwa-certificering. |
|