Rotterdam The Hague Airport mag zich in 2016 de tweede Nederlandse luchthaven na Schiphol noemen die volgens nieuwe Europese regels is gecertificeerd. Europa wil dat alle Europese luchthavens aan dezelfde veiligheidseisen voldoen. Dat betekent vervanging van de nationale regelgeving door Europese regelgeving. Daarbij gaat het niet alleen om regels voor certificering - zoals bij de Rotterdamse luchthaven - maar ook om regels voor handhaving. Doel is dat in heel Europa hetzelfde veiligheidsniveau wordt gehandhaafd en dat er vertrouwen is in elkaars veiligheidssysteem. 

Wat doet de inspectie?

De inspectie steekt in 2016 veel tijd in het omzetten van de regels van nationaal naar Europees niveau. Niet dat het in Nederland niet goed geregeld is, maar nu wordt gewerkt aan een Europees ‘level playing field’ waarbij alle partijen voor luchtverkeer zich houden zich aan dezelfde regels en voldoen aan dezelfde eisen. Het aanpassen geldt overigens ook voor de luchtvaartsector zelf, die zich verantwoordelijk voelt en er belang bij heeft om iedereen weer veilig thuis te brengen.

Eigen vliegtuig

In 2016 worden ook de regels voor niet-commerciële vluchten naar Europese regels doorvertaald. Als het om een groot vliegtuig gaat, moet voortaan vooraf een ‘declaration’ (verklaring) worden afgegeven over welke vlucht met welk type vliegtuig wordt uitgevoerd. In 2016 heeft de ILT de eerste twaalf verklaringen ontvangen en geregistreerd. Het gaat dus om grotere vliegtuigen en niet-commerciële vluchten: vluchten waar geen tickets voor worden verkocht maar waarbij er wel passagiers meevliegen, bijvoorbeeld vluchten voor eigen personeel of hobbyvliegers in een eigen vliegtuig. Er zijn ook nieuwe regels voor zweefvliegen en ballonvaren. In 2016 geeft de inspectie voor het eerst 98 brevetten af aan piloten van zweefvliegtuigen en luchtballonnen.