Straattaxi’s

“2016 is voor de straattaxibranche een heftig jaar. Het internationale bedrijf Uber lanceerde in september 2015 een eigen app Uber-X waarmee mensen een taxi kunnen bestellen. In de grote steden komen er veel zzp’ers bij. En eind oktober 2016 zet zangeres Skin van de Britse popband Skunk Anansie een filmpje op Facebook waarin ze laat zien hoe ze op Schiphol wordt lastiggevallen door taxironselaars.  

Het filmpje roept wereldwijd veel reacties op. En terecht. Schiphol heeft last van allerlei ronselaars. En daarmee komt ook het belang van de reiziger in het geding. Oplichters die bijvoorbeeld 40 euro rekenen voor een taxiritje naar de stad, maar als klanten uitstappen moeten ze 40 euro per persoon betalen. We waren al bezig om de situatie rondom Schiphol en de stad Amsterdam aan te pakken, maar dat doen we nu steviger.  

Samen met de politie, de Koninklijke Marechaussee, Schiphol en de gemeenten pakken we deze overlast aan. Hebben ze de juiste verplichte opleiding om de consument veilig te kunnen vervoeren? Houden ze zich aan de Wet personenvervoer 2000 en de Arbeidstijdenwet? 

In 2016 controleren we 2.300 straattaxi’s. Daarbij kijken we onder meer naar de boordcomputer van de taxi. De boordcomputer houdt bij hoeveel uren een taxichauffeur werkt, welke ritten hij maakt en hoeveel hij daarvoor rekent. We kijken allereerst of er een boordcomputer in een taxi zit en zo ja, of hij goed gebruikt wordt. Een groot deel van de chauffeurs heeft nog moeite om de boordcomputer taxi goed te gebruiken. Bij dit soort vergissingen schrijven we niet altijd een boete uit. Wie willens en wetens de boordcomputer verkeerd gebruikt kan op een boete rekenen. 

Van de gecontroleerde taxi’s in de grote steden krijgt meer dan de helft in 2016 een boete of waarschuwing. Van taxichauffeurs die zich ernstig misdragen, kunnen we de chauffeurskaart schorsen en intrekken. Dan moet je denken aan oplichting, mishandeling, zedendelicten, drugs en ernstige verkeersovertredingen. Deze mensen horen niet thuis achter het stuur van een taxi. 

Vroeger gingen we elke drie jaar bij een taxibedrijf langs. Nu controleren we gerichter en is de pakkans veel groter. Daardoor kunnen we de onderkant van de markt aanpakken. In de straattaxibranche worden vaak grenzen opgezocht. Met onze controles willen we de taxi’s betrouwbaar maken. Zodat elke consument met een veilig gevoel een taxi kan nemen.”