Niet alles zelf willen oplossen

Wat is er in 2017 gebeurd?

‘We hebben in 2017 twaalf vrachtwagens uit Letland van de weg gehaald na een tip over fraude met de tachograaf. Een tachograaf is een instrument in vrachtauto’s dat de tijd en snelheid van een rit registreert. We hebben onderzoek gedaan en inderdaad tachograaffraude aangetroffen. Maar hoe er precies mee gerommeld werd, konden we niet ontdekken. Het zat te diep in het systeem. We zagen alleen afwijkende meetwaarden met onze meetapparatuur.’

Wat heeft de ILT gedaan?

‘We hebben de vrachtwagens stil gezet en alle spullen ingenomen voor onderzoek. We hebben Scania, de Zweedse vrachtwagenfabrikant, gevraagd om de fraude op te sporen. Na lang zoeken ontdekten de monteurs dat er een extra regelunit was ingebouwd in de wagens. Via het gaspedaal kon de chauffeur de tachograaf laten registreren dat hij rust houdt terwijl hij in werkelijk gewoon doorrijdt. Deze regelunit zat zo goed verborgen dat we hun hulp nodig hadden om deze manipulatie te kunnen vinden.’

Waarom is dit belangrijk?

‘Er zijn risico’s voor de veiligheid op de weg. De chauffeurs hielden zich niet aan de rij- en rusttijden en reden negen uur langer door. Er zijn ook financiële consequenties. Deze vrachtwagens reden per jaar 30.000 kilometer extra waar niet voor betaald (loonkosten) werd. Reken de fraude maar uit als je het hebt over acht cent per kilometer en minimaal twaalf vrachtwagens.’

Wat leer je hiervan?

‘Dat je niet alles zelf moet willen oplossen. Wij hebben verstand van transport maar beperkte kennis van elektronica. We zijn gaan samenwerken met Scania en met onderzoekers van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. Daardoor snappen we nu veel beter hoe een tachograaf werkt en waar we voortaan op moeten letten. Scania heeft alle werkplaatsen in Europa de instructie gegeven om vrachtwagens bij een onderhoudsbeurt hierop te controleren.’