Soms komt een vliegtuig of drone zonder toestemming het luchtverkeersgebied van Schiphol binnen. Op zulke momenten is er sprake van een luchtruimschending (airspace infringement). De luchtverkeersleiding (LVNL) meldt luchtruimschendingen aan het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL).
Aantal gemelde luchtruimschendingen hoger dan vorig jaar
In 2021 zijn er ongeveer 100 luchtruimschendingen gemeld. In gebruiksjaar 2020 waren dit er ongeveer 70. General aviation (kleine luchtvaart) veroorzaakt een groot deel van de luchtruimschendingen. Een luchtruimschending kan ertoe leiden dat luchtvaartuigen (tijdelijk) minder horizontale of verticale afstand tot elkaar houden, dan de bedoeling is. Dat heet een separatieonderschrijding, of loss of separation. Zo veroorzaakte een klein vliegtuig in maart 2021 een separatieonderschrijding met een helikopter door het luchtverkeersgebied binnen te vliegen zonder toestemming.
Aantal gemelde luchtruimschendingen
x | aug-okt | mei-jul | feb-apr | nov-jan |
---|---|---|---|---|
2017 | 26 | 36 | 23 | 3 |
2018 | 28 | 46 | 15 | 5 |
2019 | 17 | 69 | 25 | 10 |
2020 | 21 | 27 | 9 | 14 |
2021 | 37 | 30 | 29 | 9 |
Aantal gemelde luchtruimschendingen, per periode van 3 maanden, voor de gebruiksjaren 2017 tot en met 2021.
Taskforce Airspace Infringements
Sinds 2020 werken betrokken partijen samen in een Taskforce Airspace Infringements. Deze taskforce is opgezet om onderzoek te doen naar de oorzaken van luchtruimschendingen. En om effectieve verbeteringen door te voeren. Inzicht krijgen in de oorzaken wordt bemoeilijkt, omdat luchtruimschenders nauwelijks melden. De meeste meldingen komen van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Die neemt contact op met de veroorzaker, als dat mogelijk is. Hieruit ontstaat het beeld dat onvoldoende vluchtvoorbereiding en de complexiteit van het luchtruim belangrijke oorzaken zijn.