Alleen vliegtuigen met een nachtslot mogen tussen 23.00 en 7.00 uur starten of landen. Tenzij sprake is van overmacht. Soms start of landt een dagslot-vlucht tussen 23.00 en 7.00 uur. Achteraf wordt dan bekeken of dit inderdaad overmacht was.
Door corona ‘s nachts minder ongeplande vliegtuigbewegingen
In het zomerseizoen van 2021 kwam het 252 keer voor dat een vlucht met een dagslot startte of landde tussen 23.00 en 7.00 uur. Van deze vluchten vielen er 48 binnen een marge van 2 minuten rond de grens tussen dag en nacht. Dit is de marge waarbij geen nader onderzoek plaatsvindt. Van de overige 204 vluchten was bij 167 vluchten sprake van geldige overmacht (force majeur). Denk aan bijzondere weersomstandigheden of een technisch probleem. Bij 37 nachtvluchten met een dagslot was geen sprake van force majeur en was er sprake van slotmisbruik. Luchtvaartmaatschappijen waar dit speelde, kregen een waarschuwing.
Aantal force majeur-gevallen
x | overig | COVID-19 | staking | vogelaanvaring | extra tijd gehandicapten | beveiligingsproblemen | medisch probleem | weer | technisch | aanwijzing luchtverkeersleiding |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 24 | 0 | 8 | 20 | 21 | 24 | 33 | 177 | 257 | 364 |
2020 | 41 | 27 | 0 | 0 | 0 | 6 | 0 | 49 | 33 | 9 |
2021 | 59 | 10 | 0 | 4 | 5 | 22 | 4 | 26 | 57 | 28 |
Het aantal force majeur-gevallen bij nachtvluchten met een dagslot, voor de gebruiksjaren 2019 tot en met 2021.
De coronacrisis heeft duidelijk effect: in 2019 waren er flink meer vluchten met een dagslot die landden buiten de dagslot-periode (7.00 - 23.00 uur), namelijk 2.200. In 2020 waren dit er 180.
Dag- en nachtslots
Schiphol maakt gebruik van dag- en nachtslots voor vertrekkende en binnenkomende vluchten. Wil een luchtvaartmaatschappij gebruikmaken van Schiphol? Dan kan dat alleen als hij een slot heeft om op een bepaalde datum en tijd te starten of te landen. Een onafhankelijke slotcoördinator wijst de slots volgens Europese regels toe aan de verschillende luchtvaartmaatschappijen.