In het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) staat welke banen Schiphol overdag en ‘s nachts mag gebruiken. In de nacht zijn deze baanregels strenger dan overdag. Dit betekent dat er in de nacht minder banen open zijn. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of Schiphol zich aan de baanregels houdt.
Vliegverkeer voldoet aan de baanregels
De luchtverkeersleiding bepaalt op basis van de hoeveelheid vliegverkeer hoeveel banen nodig zijn. En verdeelt de starts en landingen over de banen op basis van bestemming of herkomst. Dit voorkomt dat er onveilige situaties ontstaan door kruisende vliegpaden in het luchtverkeersgebied van Schiphol. De ILT stelt vast dat Schiphol in 2021 de regels voor baangebruik uit het LVB naleefde. Dit betekent dat Schiphol geen banen gebruikte, terwijl dat op dat moment niet mocht.
De tabel laat zien op welke momenten het LVB gebruik van banen(combinaties) verbiedt. De getallen in de baancode geven informatie over de vliegrichting tijdens de start of landing (36 = noord, 09 = oost, 18 = zuid en 27 = west). Is de vliegrichting noord of zuid? Dan geven letters in de baancode de ligging van de baan aan ten opzichte van de Zwanenburgbaan (R = rechts, C = midden, of L = links).
Van 25 januari tot en met 10 mei 2021 vond groot baanonderhoud aan de Polderbaan plaats. De Zwanenburgbaan is toen tijdelijk opengesteld voor nachtelijk verkeer (36C). Dit gebeurde volgens de regels en werd mogelijk door het vaststellen van een tijdelijke ministeriële regeling.
Baanpreferentieregels
Het nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel Schiphol (NNHS) kent, in aanvulling op de bestaande baangebruiksregels, regels voor strikt preferentieel baangebruik. Het NNHS is nog niet van kracht, maar de baanpreferentieregels worden al wel toegepast. Dit om het vliegen over gebieden met dichte woonbebouwing zo veel mogelijk te beperken.