Om veilig te kunnen landen, zijn er criteria voor de snelheid en configuratie (kleppen en landingsgestel uit) van het vliegtuig. Hetzelfde geldt voor de positie van het toestel op de naderingsroute voor de landingsbaan. Er is sprake van een onstabiele nadering als het vliegtuig niet aan deze criteria voldoet. Normaal gesproken zet de piloot in dat geval de landing niet door, maar maakt een doorstart.
Onstabiele naderingen in 2021
In gebruiksjaar 2021 zijn er 63 onstabiele naderingen gemeld. Dat komt neer op ongeveer 2,6 meldingen per 10.000 landingen. In gebruiksjaar 2020 waren er 61 onstabiele naderingen; 2,2 meldingen per 10.000 landingen. Er is dus een lichte stijging te zien in het relatieve aantal onstabiele naderingen.
Aantal onstabiele naderingen
x | doorstart | geland |
---|---|---|
2017 | 53 | 12 |
2018 | 75 | 36 |
2019 | 59 | 30 |
2020 | 37 | 25 |
2021 | 40 | 23 |
Aantal gemelde onstabiele naderingen, voor de gebruiksjaren 2017 tot en met 2021. Het kolomdiagram laat zien of het vliegtuig is geland, of een doorstart maakte.
Oorzaken onstabiele naderingen
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een onstabiele nadering. Bijvoorbeeld het niet houden aan de vliegprocedures, of een sterke staartwind. Ook kan het komen door een verzoek van de luchtverkeersleiding om sneller of hoger te vliegen. Of om korter in te draaien, of visueel te naderen. In de meldingen aan het Analysebureau luchtvaartongevallen (ABL) ontbreekt meestal informatie over de oorzaak.